Nieuws

Uitdagingen in de scheepvaart

Wat is de huidige situatie in de zeevracht vanuit het Verre Oosten?

Ben jij ondernemer en haal jij jouw producten, grondstoffen of halffabricaten uit het Verre Oosten? Dan weet jij inmiddels als geen ander voor welke uitdagingen jij komt te staan om jouw zending naar Nederland te krijgen. Laat staan op welke termijn, in welk tijdsbestek en tegen welke prijs. Sinds het begin van de coronacrisis hebben we in de transportwereld en met name in de containervaart met heel wat ups en downs te maken gehad. Van beperkte scheepscapaciteit tot een nijpend tekort aan containers. Dit zorgt voor de nodige spanningen, heel vroegtijdig reserveren en tarieven die de pan uit rijzen. Waar kun je op dit moment tegenaan lopen? Wat is eigenlijk de huidige situatie in de zeevracht vanuit het Verre Oosten?

De scheepvaart op zijn gat

Eind december 2019 is daar ineens het coronavirus in China. Niemand had kunnen voorspellen wat er daarna ging gebeuren. Binnen de kortste keren zit het land in het Verre Oosten op slot. Een complete lockdown. Fabrieken sluiten hun deuren en de productie komt daarbij stil te liggen. De hele logistieke sector, waaronder ook de scheepvaart ligt compleet op zijn gat. Honderden afvaarten van en naar het Verre Oosten worden geannuleerd en het wordt stil in de zeehavens in het Verre Oosten. Dit heeft grote gevolgen voor bedrijven wereldwijd. Naast dat zij ook hun business stil zien vallen, is het al niet eens mogelijk om over de producten en grondstoffen te beschikken. Gewoonweg omdat ze vanuit het Verre Oosten niet naar Europa kunnen komen.

De containervaart onder druk

Nadat het aantal besmettingen daalde, kwam ook in het Verre Oosten langzaamaan de economie weer op gang. Fabrieken begonnen weer met produceren en zo kon er een flinke achterstand ingehaald worden. Daarnaast was de hele wereld ineens aan het online kopen geslagen en moesten ook deze artikelen nu het weer kon, verscheept worden. Zo ging het van stille zeehavens en geen containervervoer plotseling compleet de andere kant op naar een overspannen containermarkt. Ineens waren daar zoveel goederen die vervoerd moesten worden, daar kon en kan het aanbod van containers en schepen niet tegenop. De capaciteit is onvoldoende en dus loopt iedereen achter de feiten aan en zorgt dit voor veel spanningen.

Dagelijkse uitdagingen

Door de beperkte capaciteit aan containers en boten, staat de scheepvaart onder druk. De containermarkt is nog nooit eerder zo overspannen geweest als nu. Naast dat we om moeten gaan met alle naweeën van de coronapandemie en de daarbij horende maatregelen, zijn er ook nog andere gebeurtenissen die zorgen voor de nodige uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan het containerschip “Ever Given” dat in maart jl. vast kwam te liggen in het Suezkanaal. Dit zorgde voor de nodige congestie en vertragingen, aangezien schepen moesten wachten of omvaren. Daarnaast zijn begin juni de Chinese havens Shenzhen en Yantian weer hermetisch gesloten door een volgende corona-uitbraak. De wachttijden worden langer en de containers stapelen zich op. En vooralsnog lijkt er nog geen einde aan deze malaise te komen.

Zendingen plannen

Door de chaos en de vele vertragingen in de containerscheepvaart, valt het niet mee om altijd maar het hoofd koel te houden en niet in de stress te raken. Je wilt immers jouw zending zonder problemen en binnen een redelijke tijd in ontvangst kunnen nemen. Maar de obstakels zorgen voor de nodige uitdagingen. Vraag en aanbod zijn volledig niet meer in balans. Daarnaast hebben we rekening te houden met onbetrouwbare afvaarten en moeten we langere transittijden accepteren. Het is verstandig om zendingen meer dan ooit goed te plannen. Echter, dan blijft nog steeds vraag wanneer je je zending kunt verwachten. Ondernemen met producten, grondstoffen of halffabricaten uit China, is op dit moment een en al onzekerheid tegen de hoogste prijs.

Wordt jouw zending onze volgende uitdaging?

Ondanks dat de druk hoog is, proberen we er bij DR Logistics het beste van te maken en willen we onze klanten zo min mogelijk stress om hun zending laten ervaren. DR Logistics is continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de scheepvaart en containermarkt door de nauwe contacten wereldwijd. Wij zitten er bovenop om jouw zending zo snel mogelijk tegen een zo laag mogelijk tarief naar Nederland te verschepen. Wij bijten ons graag in jouw zending vast en zien het als een uitdaging die we succesvol willen afronden.

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We vertellen je graag meer over onze werkwijze en de mogelijkheden.