Nieuws

De gevolgen van hoge containertarieven

De gevolgen van hoge containertarieven

Het is een kwestie van tijd, maar om ons heen zien we bedrijven één voor één in de problemen komen en zelfs de deuren sluiten. Eén van de redenen voor het zware weer waarin veel bedrijven verkeren, heeft te maken met de enorm hoge containertarieven die op dit moment betaald moeten worden voor zeevracht vanuit het Verre Oosten. Dankzij de wereldwijde pandemie, heeft de containervaart heel wat te verduren gehad en gaat het nog steeds niet goed. De scheepvaart staat al tijden onder druk en eerder schreven we al een blog over de uitdagingen in de scheepvaart. De containerprijzen blijven echter maar stijgen. Wat zijn de gevolgen van de hoge containertarieven en kun je die als ondernemer nog ondervangen? Of is het tijd om naar alternatieven te kijken?

Scheepvaart onder druk

Sinds het begin van de coronacrisis staat de scheepvaart onder flinke druk. Als jij ondernemer bent en handelt in producten uit het Verre Oosten of je bent afhankelijk van grondstoffen of halffabricaten die uit China komen, dan sta je voor grote uitdagingen. Zijn er voldoende containers en op welke termijn? Is er voldoende ruimte aan boord en tegen welke prijs? Want door de enorme schaarste in containers en de beperkte mogelijkheden in China door havens die nog steeds in lockdown gaan door besmettingen, blijven de containertarieven verder stijgen. Voor het gebruik van een zeecontainer betaal je inmiddels het vier-/vijfvoudige of zelfs meer vergeleken met het bedrag van voor de coronacrisis. Om je goederen uit China te krijgen, betaal je momenteel de hoofdprijs.

Afhankelijk van de Chinese markt

Dat veel van onze goederen uit China komt, is zo gegroeid in de jaren. In China kon en kan het goedkoper en sneller. Vaak staat daartegenover dat de kwaliteit ook minder is, maar voor sommige producten is dat minder interessant en wordt dit voor lief genomen. Massaal kopen we onze producten, maar ook onze halffabricaten en grondstoffen in het Verre Oosten. Daardoor zijn we met z’n allen ook enorm afhankelijk geworden van een land als China. Toen we aan het begin van de pandemie stonden, kwam echter heel China stil te liggen door een totale lockdown. Er werd niet geproduceerd en containerschepen bleven leeg en werden uit de vaart gehaald.
Toen de productie na de lockdown weer op gang kwam, was de vraag naar goederen enorm, naast de reeds ontstane backorders. Containers vol gingen van China naar Europa en de Verenigde Staten. Echter, de containers gingen niet terug naar China, omdat ze leeg waren en dit niet rendabel is. Hierdoor is een enorm tekort aan lege containers in China ontstaan en stapelen de goederen in de havens die wachten om verscheept te kunnen worden zich verder op. Daarbij komt ook nog dat er nog steeds vertragingen zijn door sluitingen van havens in verband met corona. Met als gevolg historisch hoge containertarieven.

Consequenties hoge containertarieven

Door de hoge tarieven die voor containers gevraagd worden, rijst steeds vaker de vraag hoe ver dit door kan gaan. Wanneer is het plafond bereikt? Want ook al is de productie goedkoper in het Verre Oosten, daarbij komen wel de veel hogere kosten voor het transport. En deze kostenpost moet ergens vandaan komen. In de meeste gevallen gaat dit zorgen voor prijsstijgingen in de (detail)handel en merkt de consument hier ook zeker wat van als hij in de winkel meer moet gaan betalen. Desondanks blijken veel bedrijven nog steeds bereid te zijn om de hoge transportkosten neer te leggen. Ze nemen het machtsspel van de grote rederijen die misbruik lijken te maken van de situatie voor lief, aangezien ze hun producten toch wel denken en lijken te verkopen.

Omdenken

Maar is het eigenlijk niet het goede moment om eens verder, of juist dichterbij, te kijken? Was het voorheen voordelig om je artikelen in China te laten produceren, nu moet je je de vraag stellen of het nog de moeite waard is om je goederen uit China te halen. Is het niet een goed idee om eens de mogelijkheden binnen Europa te bekijken? Wellicht liggen de productiekosten hoger, maar daartegenover staat dat de transittijd korter is en de transportkosten lager zijn. Daarnaast mag je ook nog eens verwachten dat het duurzamer is en de kwaliteit een stuk beter is, aangezien de normen en eisen in Europa strenger zijn dan in China.

Vallen en opstaan

Als gevolg van de hoge containertarieven in de scheepvaart, staat menig ondernemer voor grote uitdagingen. Wordt het vallen en weer opstaan of heeft opstaan geen zin meer? Met lede ogen zien wij bij DR Logistics bedrijven hun laatste adem uitblazen. Gewoon omdat het niet meer op te brengen is om met de hoge prijzen voor containers om te gaan. Wij zien dit uiteraard graag anders en ook al staan wij vaak maar aan de zijlijn, toch willen we met onze klanten naar mogelijkheden kijken. Wij denken graag in oplossingen in plaats van in problemen, want die zijn er al genoeg.